تغذیه یک کنکوری

یکی از راه‌های کسب نتیجه بهتر در کنار پشتکار و درس خواندن، دوپینگ مغز و افزایش قدرت تمرکز و یادگیری است. داشتن تغذیه مناسب و پیروی از یک برنامه غذایی اصولی، می‌تواند مغز را برای یادگیری مطالب درسی و افزایش قدرت حافظه‌ در شب امتحان یاری کند.


متخصصان تغذیه می‌گویند روزهایی که می‌خواهید درس بخوانید یا ساعت‌های قبل از امتحان، باید یک وعده غذایی سبک و مغذی بخورید. خوردن غذاهای سنگین پیش از درس خواندن یا قبل از رفتن سر جلسه امتحان، باعث می‌شود انرژی بدن صرف عمل هضم و جذب غذا شود و خون رسانی به مغز، کاهش یابد. در نتیجه، حس خواب‌آلودگی و کرختی سراغتان بیاید و تمرکزتان را از بین ببرد. مصرف یک تکه سینه مرغ، تخم‌مرغ یا مقداری ماهی با سبزی، قبل از امتحان می‌تواند به افزایش تمرکز و بالا رفتن قدرت حافظه‌تان کمک زیادی کند. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند با توانایی و آمادگی بیشتری به جنگ امتحان بروید!


دانش آموزان باید سعی کنند در غذا از زنجبیل استفاده کنند، زیرا سبب افزایش قدرت تمرکز و کاهش خواب آلودگی می‌شود. از مصرف بی‌رویه‌ی انواع مواد کافئین‌دار و انواع کولا و چای سیاه خودداری شود؛ زیرا کم خوابی زیاد باعث کاهش قدرت یادگیری و حافظه می‌شود.


به علت وجود این باور غلط که مغز انرژی خود را از قندها تامین می‌کند، مادران فرزندان خود را به خوردن مواد قندی ترغیب می‌کنند، در حالی که استفاده از قندهای ساده موجب ترشح انسولین شده و با ورود این قندها به سلول هل، داوطلبی که عادت به مصرف مواد قندی زیاد پیدا کرده، سر جلسه کنکور دچار افت قند می شود. پس مصرف قند اضافی ضرورتی ندارد، چرا که قند مورد نیاز برای فعالیت مغز از طریق تجزیه نشاسته موجود در غلات تامین می شود، لذا افرادی که دچار افت قند خون می‌شوند، فقط نیازمند رژیم های پر پروتئین و مصرف محدودتر قند در طول شبانه روز هستند. در این دوره مصرف گوجه فرنگی هم بسیار مفید می‌باشد.


تحقیقات نشان داده کم خونی بر روی تمرکز ذهنی افراد تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل، هر نوع کم خونی را باید قبل از شروع امتحانات با مصرف مکمل های آهن اصلاح کرد. البته اصلاح کم خونی کار یکی دو هفته نیست، اما بالاخره ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است؛ بنابراین افراد مبتلا به کم خونی و فقر آهن باید از جگر، گوشت قرمز و مرغ استفاده کنند.


یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی که به افرادی که در حال سپری کردن دوران امتحان‌ها هستند، می‌شود این است که هرگز خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها، میوه‌ها، شیرینی‌ها، داروها یا مکمل‌های جدید غذایی را امتحان نکنند. از آنجا که امکان ابتلا به آلرژی غذایی به خوراکی‌هایی که تا به حال آنها را امتحان نکرده‌ایم، وجود دارد، ممکن است این حساسیت حتی با احتمال یک در هزار هم برایتان اتفاق بیفتد و شما را از درس و امتحان، عقب بیندازد.


آب پرتقال؛ ضداسترس
یکی از راه‌های غلبه بر استرس و افزایش قدرت سیستم ایمنی، بالا بردن سطح ویتامین C در بدن است. از این رو، مصرف انواع مرکبات، گوجه‌فرنگی و کیوی در روزهای امتحان توصیه می‌شود. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال کمی پیش از امتحان هم می‌تواند انرژی کافی به بدنتان برساند و شما را از استرس دور نگه دارد.


عسل و مربا؛ صبحانه پیشنهادی
گلوکز، تنها سوخت‌ مورد نیاز مغز برای کارکرد بهتر و افزایش قدرت حافظه است، بنابراین می‌توانید حدود یک ساعت قبل از درس خواندن یا یکی-دو ساعت قبل از حضور سر جلسه امتحان، نزدیک یک قاشق غذاخوری عسل یا مربا را با یک گردو یا 4-3 بادام مخلوط کنید و بخورید.


به اندازه کافی آب بنوشید
شب‌های امتحان هم مانند سایر روزها و شب‌های سال، به اندازه کافی آب بنوشید. مصرف چای سبز و سیاه رقیق و بدون شکر هم می‌تواند برای پیشگیری از کم‌آب شدن بدن و افزایش هوشیاری موثر باشد. کم‌آبی، یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تمرکز و قدرت یادگیری است و می‌تواند حس خستگی و ضعف ایجاد کند. همیشه پیش از ایجاد حس خشکی در دهانتان، آب بنوشید و بدانید خشک شدن دهان، نشانه کم‌آب بودن بدن است.


نگارنده:فائزه مظفری(دانشجوی پزشکی شهید بهشتی)

بخش مشاوره ماز

دیدگاه های خوانندگان
یک دیدگاه در مورد این مطلب بنویسید
تمام خبر ها

گروه آموزشی ماز

اینستاگرامآپاراتlogo-samandehi

کلیه حقوق این وب سایت برای گروه آموزشی ماز محفوظ است