حذف کتاب‌های کمک درسی، مسکن یا مرهم نظام آموزشی؟

وجود کتاب‌های کمک درسی یکی از معضلات نظام تعلیم و تربیت مطرح می‌شود، اما معلوم نیست حذف این عوامل مشکلات آموزشی را رفع می‌کند یا خیر!


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «ترویج کتاب‌های کمک درسی آثار تربیتی و پرورشی بسیار زیادی دارد» این‌ها اظهارات سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش است که  به دفعات آن‌ها را مطرح کرده است.


وی اعتقاد دارد که کنکور و کتاب‌های کمک درسی مانع فعالیت درست نظام تعلیم و تربیت شده است و به همین جهت دانش‌آموزان با مشکلات بسیاری در دوران بزرگسالی مواجه هستند. البته به این موضوع هم اشاره دارد که رخنه این کتاب ها به حدی است که زورش به کنکور و جلوگیری از کتاب‌های کمک درسی در دوره دوم متوسطه نرسیده است. از طرف دیگر مصمم است تا نقشه‌های کارشناسان برنامه درسی که به وسیله کتاب‌های کمک آموزشی نقش بر آب شده است حفظ شود، به همین جهت مبارزه با مافیای کنکور را به زعم خود از دوران ابتدایی آغاز کرده است.


به دنبال این اقدام از امسال استفاده از هرگونه کتاب کمک درسی و آزمون‌های زائد در دوره ابتدایی ممنوع شده است. هرچند این موضوع انتقادات بسیاری را در پی داشت اما وزیر آموزش و پرورش، خود را در اجرای این طرح مصمم نشان داده و حتی کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است.


حال باید دید این تصمیمی که وزیر آموزش و پرورش نسبت به تحقق آن مصمم نشان می‌دهد، موفق خواهد شد و آیا دستورات وزیر مبنی بر حذف و ممنوعیت آزمون و کتاب‌های کمک درسی در دوره ابتدایی به نتیجه می‌رسد یا خیر.


دبیرستانی‌ ها کتب کمک درسی را جز جدانشدنی آموزش می دانند

.


اغلب دانش‌ آموزان دبیرستانی و خانواده‌ های آن‌ها استفاده از کتب کمک درسی  را مکمل برنامه‌های درسی می‌دانند و بعضی از آن‌ها معتقدند بدون استفاده از این کتاب‌های کمک درسی نمی‌توان در مقاطع تحصیلی بالاتر موفق شد. این صحبت‌ها معمولاً از سوی دانش آموزان سال‌های پایانی دوره دبیرستان مطرح می‌شود چرا که آن‌ها معتقدند موفقیت در کنکور و پاسخگویی به سوالات بزرگترین ماراتن علمی کشور تنها از طریق همین منابع آموزشی میسر است.


با توجه به وابستگی بسیاری که بین آزمون کنکور و کتاب‌های کمک درسی وجود دارد، بسیاری از کارشناسان و اغلب آموزش و پرورشی ها معتقدند که کنکور باعث نفوذ و گسترش هر چه بیشتر کتاب‌های کمک درسی شده است و در این میان مافیایی وجود دارند که از این بازار مکاره سود می‌برند، بنابراین اجازه نمی‌دهند کتاب‌های کمک درسی از نظام آموزشی و از برنامه درسی دانش‌آموزان حذف شود.  این در حالیست که دانش‌آموزان عقیده دیگری دارند و معتقدند که معلم و کتاب درسی نمی‌تواند آن‌ها را راضی کند، بنابراین نیاز به منابع دیگری است تا بتوانند در آزمون‌ها به ویژه در کنکور موفق شوند.


هرچند که آنها از حجم بالای مطالب آموزشی شکایت دارند، اما برای موفقیت در آزمون کنکور و آزمون‌های داخلی و نهایی چاره‌ای به جز استفاده از این مطالب و منابع آموزشی ندارند و از این دیدگاه حتی آقای وزیر  هم به این موضوع واقف است که در دوره متوسطه دوم با توجه به وجود کنکور چاره‌ای نداریم که از آزمون‌ها و کتاب‌های کمک درسی استفاده کنیم. خانواده هم از وجود چنین کتاب‌های کمک درسی رضایت ندارند، اما به اجبار و به بهای موفقیت فرزندشان اقدام خریداری کتاب ها می کنند.


شعاری عوام فریبانه به نام حذف کتاب‌های کمک درسی



بازار داغ کتاب های کمک درسی و فربه شدن روز به روز موسسات وابسته آن، همچنان قابل مشاهده  است اما باید دید حتی با فرض حذف کامل این کتاب‌ها که سال هاست صحبت از حذف یا کمرنگ شدن آن می‌شود، دردهای مزمن نظام آموزشی را حل می‌کند و خلا مهارت های زندگی و اجتماعی که اغلب فارغ التحصیلان ما از آن رنج می‌برند، جبران می‌شود؟


آیا آموزش و پرورش واقعاً با مافیای کنکور مبارزه می‎کند و چطور ممکن است در این مبارزه یک بار دست دوستی در برنامه های اجرایی آموزش و پرورش همچون توزیع تبلت در کرمانشاه و تأیید محصولات آموزشی توسط سازمان پژوهش را شاهد باشیم،  اما روزی دیگر طرفین ماجرا مقابل یکدیگر قرار گیرند.


هامون سبطی کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی و تأثیر آن در روند آموزش دانش‌آموزان اظهار کرد: مطمئناً کتاب‌های کمک آموزشی در مفهوم عام آن مانع آموزش دانش آموزان نمی‌شود و می‌توان از این کتاب‌ها به عنوان یاری کننده دانش آموزان بهره گرفت.


وی ادامه داد: در هیچ کشوری نمی‌توان آموزش را منحصراً به حکومت منحصر کرد و باید برنامه‌ریزی درستی در پیش گرفت تا ناکارآمدی‌ها را برطرف کنیم.


این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه مخالفت با کتاب‌های کمک آموزشی فلسفه وجودی مراکز تولید کننده این کتاب‌ها را که حتی برخی از آن‌ها به آموزش و پرورش وابسته هستند، از بین می‌برد، اظهار کرد: سال‌هاست جشنواره رشد و حمایت از ناشران کتاب‌های آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین چنین برنامه‌هایی نشان می‌دهد که کتاب‌های کمک آموزشی بالقوه نامناسب نیستند.


سبطی با اشاره به اینکه اکنون در انتهای کتاب‌های درسی فهرستی از کتاب‌های کمک درسی مناسب وجود دارد، گفت: معضل خواندن کتاب‌های کمک آموزشی یا سوء تفاهم است یا این که آن را به صورت یک شعار مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: حذف کتاب‌های کمک آموزشی یک شعار عوام‌فریبانه است، چرا که این کتاب‌ها در عمل می‌توانند مفید واقع شوند، اما اینکه برخی از آن‌ها را زیان‌بار می‌دانیم واقعیتی است که باید درباره آن واکاوی و علت یابی شود.


چرا دانش آموزان اشتیاقی به درس خواندن ندارند؟



گسترش نشاط و شادابی در مدارس موضوعی است که بطحایی به دفعات بر آن تکیه دارد و سبد پرِ محفوظات و آموزش های شناختی بی حد و اندازه را مانع این نشاط در مدارس می‌داند؛ بنابراین بر حذف کتاب های کمک  درسی تأکید می‌کند تا این مشکل رفع شود.


اما سبطی در این باره با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش ما به دلایل متعددی نمی‌تواند دانش آموزان را به علم و تحصیل علاقه‌مند کند، اظهار کرد: بنابراین امری بدیهی است که دانش آموز ما از دوره ابتدایی تا متوسطه به کسب علم علاقه نداشته باشد، چرا که آموزش و پرورش توانایی جذب نخبگان را از دست داده است، علاوه بر آن برخی افراد نه از سر عشق و علاقه بلکه به ناچار و فقط برای اشتغال به معلمی روی آوردند و طبیعی است که چنین افرادی نمی‌توانند دانش آموزان را مشتاق علم و فرهنگ و هنر کنند، همچنین برخی مشکلات معیشتی مانع از خلاقیت معلم در کلاس و ایجاد انگیزه‌ی علم آموزی و جستجوگری در دانش آموزان می‌شود.


سبطی با اشاره به محتوای کتاب‌های درسی تصریح کرد: حجم عمده کتاب‌های درسی و محتوای آن به تربیت و پرورش انسان‌های عقیدتی و سیاسی معطوف است در حالی که بسیاری از دانش آموزان علاقه‌ای به فعالیت‌های عقیدتی و سیاسی ندارند، بنابراین کتاب‌های درسی نمی‌تواند برای آن‌ها جذاب باشد.


این کارشناس آموزشی با انتقاد از اینکه اکنون به جای این که در کتاب‌های درسی از مفروضات به حل مسئله برسیم ، با مسائل عقیدتی و آرمانی مواجه هستیم، گفت: این موضوع باعث شده است تا برخی از دانش آموزان علاقه چندانی به کتاب‌های درسی نداشته باشند.


وی با اشاره به اینکه لاغر شدن کتاب‌های درسی از دیگر معضلات در حوزه محتوای آموزشی به شمار می‌رود، بیان کرد: کتاب‌های درسی بسیار لاغر شدند و توضیحات آن را به معلم می‌سپارند، در حالی که این حجم از توضیحات از عهده معلم  هم بر نمی‌آید و نقاط کور و سر درگم محتوا که فدای کمیت شده است، باعث بی انگیزگی آموزش گیرنده خواهد شد.


حذف کنکور؛ نقطه آغاز تحول در نظام آموزشی می‌شود؟





















این کارشناس آموزشی تأکید کرد: حذف کتاب‌های کمک درسی و حتی کنکور باعث نمی‌شود تا دانش آموز ما به تحصیل علاقه‌مند شود و چنین اظهارنظر‌هایی که کتاب کمک درسی و کنکور را علت بی علاقگی دانش آموزان به علم و مطالعه عنوان می‌کنند، فرافکنی است.



وی با بیان اینکه از ورود کارشناسانه به مسائل مختلف آموزشی خودداری می‌کنیم، تصریح کرد: در شرایط فعلی حتی اگر تمامی کتاب‌های کمک درسی هم از نظام آموزشی جمع شوند، دانش آموز ما درسخوان نخواهد شد چراکه هر دانش آموز برای علاقه‌مند شدن نیاز به انگیزه دارد و این مهم، معلمانی را می‌طلبد که بتوانند به دانش آموز انگیزه لازم را القا کنند.


سبطی افزود: معلمی که ماهیانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان دریافتی دارد، عموماً نمی‌تواند انگیزه لازم را برای علاقه‌مند کردن دانش آموز به امر تحصیل ایجاد کند و در این بستر نامساعد سوداگران بسیاری پیدا شده اند که به جای کتاب، کتابنما و به جای آموزش به هرزآموزی و به جای مشاوره‌ تحصیلی به امیدفروشی مشغولند و در سایه‌ تباهکاری آنان فعالیت‌ها و محصولات ارزشمند بخش خصوصی هم مورد هجوم افراد غیرکارشناس یا عوام فریب قرار گرفته است.


رخنه پدیده‌ای مغفول به نام مشاورنما میان دانش آموزان



آموزش و پرورش طی سال های اخیر با مشکل نیروی تخصصی مشاوره مواجه هست و اغلب از نیروهای با مدرک تحصیلی دیگر برای اداره این پست استفاده می‌شود و حتی حضور چنین پستی به دست فراموشی سپرده است . البته در دوره اول متوسطه به جهت انجام هدایت تحصیلی، حضور مشاور در مدارس الزامی است اما در سایر دوره ها این خلا وجود دارد و دانش آموزان گاه برای رفع نیاز و مشورت در مسیری اشتباه قدم می‌گذارند و هر کسی را شایسته برنامه ریزی برای موفقیت در امور درسی می دانند.


سبطی در این مورد تصریح کرد: مشکل حاد حوزه آموزش، مشاور نمایان هستند که برخی از آن‌ها صلاحیت علمی و اخلاقی لازم را ندارند. البته نباید از مشاوران کارآزموده غافل شویم، اما متاسفانه برخی افراد که حتی سابقه تحصیلی درخشانی ندارند به کمک تریبون‌های مختلف وارد مدرسه و حتی خانه‌های دانش آموزان می‌شوند و به‌ هرزآموزی می‌پردازند. فضای مجازی جولانگاه امنی برای این مشاورنمایان شده است.


این فعال آموزشی با بیان این که در هر حرفه و شغلی طیف‌های مختلفی از افراد از خوب تا بد وجود دارد، اظهار کرد: در فرآیند آموزش و حتی کتاب‌های کمک آموزشی که اکنون به عنوان یک معضل از سوی برخی افراد مطرح هستند، برخی کتاب‌ها هرز آموز هستند و متاسفانه افرادی که صلاحیت لازم برای مشاوره و راهنمایی آموزش را ندارند، باعث می‌شوند چنین کتاب‌ها و محتوا‌های آموزشی رونق پیدا کنند.


وی بیان کرد: آموزش و پرورش وظیفه دارد بر فعالیت این مشاوران و انواع و اقسام محتوا‌های آموزشی اعم از کتاب و کلاس و سی دی و غیره  نظارت داشته باشد و از بخش خصوصی در این نظارت و ارزیابی‌ها همکاری بگیرد.

 

مشاورنماهای تحصیلی نیازمند راست آزمایی عملکردی هستند



کافی است تا جستجویی در فضای مجازی کنیم و نگاهی به کلاس های قارچ گونه کنکوری و کمک آموزشی بیندازیم؛ اینجاست که چندین جوان بسیار کم سابقه و امروزی اما بدون تحصیلات مربوط و آموزش های لازم را می بینیم که در نقش مشاور وارد عمل می‌شوند؛ از دستمزدهای گزاف این گروه که بگذریم می بینیم برخی از این افراد با بازیابی حرفه ای مشتریان را برای خود جذب کرده اند و با جذابیت ظاهری و روش های بی پایه، جامعه تحت پوشش خود را افزایش می‌دهند؛ این اوضاع در حالی پیش می‌رود که اغلب تنها رسانه ملی را عامل ترویج بی حساب و کتاب چنین افرادی می داند حال این افراد بیشترین مخاطبانشان را از فضای مجازی جلب می‌کردند.


سبطی درباره انتقاداتی که به تبلیغات در صدا و سیما مطرح است، پاسخ داد و گفت: هیچ کالا و خدمتی بدون این که مجوز‌های لازم را داشته باشد مورد تبلیغ قرار نمی‌گیرد و اکنون مشکل اصلی در برنامه‌های مشارکتی است که نیاز به نظارت بیشتر دارند.


این کارشناس آموزشی تصریح کرد: یکی از بهترین راه حل‌ها برای ساماندهی افرادی که به عنوان کارشناس یا مشاور آموزشی در تریبون‌های مختلف حاضر می‌شوند، راستی سنجی ادعا‌های آن‌ها است، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا مرکزی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری شکل بگیرد تا تمامی مقاطع تحصیلی از دوره ابتدایی تا دکتری را تحت پوشش نظارتی قرار دهد و نمایندگانی از کمیسیون آموزش مجلس، وزارت ارشاد، سه وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش، حراست صدا و سیما، سمن ها، موسسات و تشکل‌های غیردولتی و غیره در آن نقش نظارتی داشته باشند تا صلاحیت و عملکرد فعالان در حوزه آموزشی بررسی شود.


سبطی تأکید کرد: یکی از مهمترین اقدامات فوری برای ساماندهی نظام آموزشی و جلوگیری از ورود به مسیر‌های گمراه کننده، خارج کردن مفسدان آموزشی و وارد کردن نخبگان به نظام تعلیم و تربیت است که به دنبال این ساز و کار به توسعه پایدار می‌رسیم.


کنکور؛ دردی که حالا درمان شد.





کنکور و کتاب کمک درسی حالا به غول بی شاخ و دمی تبدیل شده که همه ی هم و غم نظام آموزشی برای حذف آن است؛ هر چند این مطالبه سالیان سال مطرح شده و به نتیجه نرسیده است، اما هیچگاه راه حل قاطعی برای آن نداشتیم که چه مسیری جایگزین غول کنکور شود.


سبطی  بیان کرد: متاسفانه به نقطه‌ای رسیده ایم که کنکور با این همه کاستی، تنها سد باقی مانده در برابر گسترش هرز آموزی و حافظه محوری شده است؛ اکنون شاهد آن هستیم که ۶۵۰ هزار جوان برای ورود به رشته‌های علوم پزشکی با هم رقابت می‌کنند و این در حالی است که از میان این تعداد شرکت کننده تنها ۸ هزار نفر به رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه پیدا می‌کنند که با درنظرگرفتن سهمیه‌های گوناگون، کمتر از ۴ هزار صندلی برای جوانان بدون سهمیه باقی می‌ماند. با وجود این شرایط چنانچه این آزمون ورودی هم حذف شود، بازار مکاره ایجاد خواهد شد که افراد با رانت‌های مختلف وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و همان چهار هزار صندلی هم به افراد شایسته نخواهد رسید.


وی گفت: تا زمانی که نتوانیم در جامعه فرهنگ سازی مناسبی نسبت به رشته‌های تحصیلی و همچنین اشتغال زایی گسترده داشته باشیم، حذف کنکور هیچ کمکی به شرایط جامعه نمی‌کند و تنها فرافکنی و شعار‌های توخالی است.


این کارشناس آموزشی تأکید کرد: اکنون راه حل بهبود نظام آموزشی کشور مبارزه با کنکور نیست، بلکه سریعاً باید با مفسدان آموزشی مبارزه کنیم؛ یعنی ابتدا پالایش و سپس والایش آموزشی را موردنظر داشته باشیم؛ ابتدا حوزه آموزش را از نخالگان خالی کنیم و سپس به جذب نخبگان همت بگماریم. همچنین بی شک چرخه اقتصاد و اشتغال کشور باید توسعه پیدا کند تا افراد صرفاً حرفه پزشکی را تنها شغل مطلوب در آینده خود نبینند.


دیدگاه های خوانندگان
یک دیدگاه در مورد این مطلب بنویسید
تمام خبر ها
  • روش مطالعه درس شیمی

  • چگونه از مطالعه خود بازخورد بگیریم؟ (2)

  • تحلیل آزمون های آزمایشی زیست شناسی (جلسه3)

  • چگونه از مطالعه خود بازخورد بگیریم؟ (1)

  • درس سلطان

  • راهنمای تصویری شرکت در کلاس آنلاین ماز

  • چند نکته ساده اما کاربردی در خواندن زیست

  • چگونه ادبیات بخوانیم؟

  • سر جلسه‌ی آزمون چه چیزی یاد می گیریم؟


  • شروع برنامه اصلی کلاس های آنلاین ماز

  • مصاحبه امیررضا بسکابادی رتبه 6 کنکور تجربی 98 با ماز

  • چرا برای موفقیت در کنکور باید در آزمون‌های ماز شرکت کنید؟

  • نمونه کلاس های آنلاین یازدهمی ها

  • نمونه کلاس های آنلاین دهمی ها

  • مناظره انتخاب رشته ماز

  • تحلیل آزمون های آزمایشی زیست-جلسه اول

  • مصاحبه محسن راستکار رتبه 2 کنکور تجربی 98 با ماز

  • مصاحبه امیرحسام زارع رتبه 10 کنکور تجربی 98 با ماز

  • مصاحبه ریحانه فرخی ملکی رتبه 8 کنکور تجربی 98 با ماز


  • همایش انتخاب رشته ماز

  • مصاحبه فرهنگ امیری رتبه 3 کنکور تجربی 98 و گلسا مصباحی رتبه 7 کنکور تجربی 98 با ماز

  • مصاحبه سیدمهدی زارع زاده رتبه 10 کنکور تجربی 98 با ماز

  • مصاحبه سیاوش کیانپور رتبه 9 کنکور تجربی 98 با ماز

  • مصاحبه ایزدمهر احمدی نژاد رتبه 1 کنکور تجربی 98 با ماز



  • توَرُّق چيست؟


  • پیوستگی در مطالعه: راز پنهان موفقیت در کنکور! چرا و چگونه؟!

  • تطابق آزمون های آنلاین ماز با کنکور 98

  • مصوبه جدید برای داوطلبان کنکور۹۹

  • دین و زندگی مهمترین درس عمومی بعد از ادبیات

  • نمایش نمونه کلاس آنلاین شیمی ماز - استاد مومن زاده

  • نکات کلیدی و مهم برای موفقیت در کنکور

  • یاد بگیرید هر سوال را تا آخر بخوانید!!

  • فراموش کردن مطالب


  • متود های تقویت حافظه



  • مسئله‌ی وسواس در مطالعه

  • نکات روز کنکور

  • چند نکته پیرامون آزمون دادن

  • چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟

  • چند نکته پیرامون تندخوانی

  • تخلفات کنکور سال 98 نظام جدید در درس عربی


  • تحلیل شیمی کنکور ریاضی نظام جدید کنکور سراسری۹۸

  • ۷ نکته ی کاربردی و مهم سر جلسه ی کنکور

  • روز کنکور با ماز !

  • روزهای آخر سال کنکور

  • هفته آخر کنکور

  • تو آخرین گام کنکور (هفته آخر) چکار باید کرد؟

  • نحوه شرکت در همایش زیست شناسی ماز

  • چگونه زیست را ترکیبی بخوانیم؟

  • استرس و حواس پرتی سر جلسه آزمون خود را کاهش دهید

  • نكاتی در مورد شب قبل از كنكور

  • آیا من تمام مطالبی را که می خوانم در جلسه کنکور به یاد خواهم داشت؟

  • مخصوص دوستان غیر کنکوری

  • چنتا نکته ی مهم در رابطه با درس شیمی کنکور

  • غلط کم تر بزنید، تراز بیشتر داشته باشید!

  • پنج نکته برای افزایش سرعت تست‌زنی

  • استراحت اضطراری

  • به سرنوشت ساز ترین سال زندگی تان خوش آمدید

  • در تابستان، بیشتر به چه مباحثی بپردازیم؟

  • ماه های پایانی کنکور

  • پنج مهارت ویژه دوران جمع بندی

  • روش ضربدر-منها

  • همایش

  • توصیه هایی برای ماه آخر

  • کنکوری ها؛ ماه طلایی را جدی بگیرید!

  • یک هديه دیگه از ماز به كنكوري هاي تجربي ! (نظام جديد و قديم)

  • فراموش کردن مطالب

  • در ایام امتحانات نهایی چند ساعت درس بخوانیم؟

  • در دوران جمع بندی، درس ها را کامل بخوانیم یا صرفاً رفع اشکال کنیم؟

  • اختصاص 5 درصد سهمیه به مناطق سیل زده در کنکور 98

  • ایام امتحانات داوطلبان سال آخر

  • برگ برنده‌ی دانش‌آموزان موفق: شرکتِ منسجم در آزمون‌های جامع!

  • چگونگي برنامه ريزي در دورانِ جمع بندي

  • چرتکه ها را کنار بگذارید!

  • ترتیب پاسخ به سوالات در آزمون

  • هدیه ماز به شما!


  • اتلاف وقت در آزمون

  • نکاتی در مورد دوران جمع بندی

  • آیا به اندازه‌ی تلاشتان می‌توانید نتیجه بگیرید یا خیر؟

  • چند نکته در مورد نحوه شرکت در آزمون ها

  • چگونه در این دوران روحیه خود را از‌ دست ندهیم؟

  • یک پیشنهاد برای مرور عمومی ها

  • چند تمرین ساده جهت تند خوانی

  • توصیه هایی در مورد آزمون های سه روز یکبار

  • جمع بندی به روش سه روز یک بار

  • روش سه روز یکبار

  • برای اولین بار در ایران همايش شخصى سازى شده!

  • عربی در دوران جمع بندی-بایدها و نبایدها

  • سمی مهلک که حتی ذهن بهترین کنکوری‌ها را هم می تواند مسموم کند

  • آمادگی های قبل از آزمون

  • چند نکته برای دوران جمع بندی

  • چند نکته برای مطالعه در دوران جمع بندی

  • توَرُّق چيست؟

  • کارهایی که تا شروع جمع بندی باید انجام دهیم

  • روش صحیح جمع بندی

  • مشکل عدم تمرکز

  • مهمترین و سرنوشت سازترین دوره ی سال کنکور

  • دو نکته ساده و بسیار مهم در مطالعه کنکوری

  • چند نکته برای تست زنی سر جلسه آزمون

  • راهکارهای افزایش انگیزه

  • راهکارهایی برای مطالعه دروس مختلف در دوران جمع بندی

  • آيا هر منبع يا كتاب تستي كه تهيه مي كنيم، بايد آن را "تمام" كنيم؟

  • در زمان مطالعه، حتماً به این نکات توجه داشته باشید!

  • نکاتی پیرامون امتحان نهایی

  • تکنیک E-R برای دوران جمع بندی

  • چند تغییر که برای ورود به دوره‌ی جمع بندی، باید در برنامه‌ی خود ایجاد کنید!

  • آیا مطالعه ی ناکافی، بهانه ی خوبی برای امتحان ندادن است؟

  • با سر فصل های نخوانده دروس چه کنیم؟

  • نحوه طرح سوالات شیمی کنکور

  • پاسخ دکتر موسوی به سوالات متداول کنکور 99


  • اضطراب کنکور

  • نکاتی پیرامون استراحت

  • برنامه ریزی

  • چگونه با لذت بیشتری درس بخوانیم؟

  • چند نکته ساده اما کاربردی در خواندن زیست

  • چگونه انگیزه‌ی خود را تقویت کنیم!

  • یادداشت برداری

  • در این مدت باقی مانده تا کنکور به چه چیزهایی بیشتر اهمیت دهیم؟

  • آزمون جمع بندی و ناامیدی ؟!

  • مواردی که باید سر جلسه آزمون رعایت کنید تا نتیجه بهتری بگیرید

  • توصیه های دوران تعطیلات عید

  • نکات مطالعه در ایام نوروز

  • مطالعه دروس عمومی

  • نحوه تست زنی و مرور در ایام نوروز

  • تفاوت اضطراب واسترس

  • عید؛ درست زمانی که نگرانی‌ها شدت میگیرد، زمانی که "باید" قوی باشید...

  • نکات اساسی در مرور کردن

  • شرکت در آزمون های جمع بندی عید تا چه حد مفید خواهد بود؟

  • در بازه ی تعطیلات تا آزمون جمع بندی پایه فقط دروس پایه را بخوانیم؟

  • عوامل بی دقتی در آزمون

  • درس سلطان

  • چگونه آزمون بدهیم؟

  • روش مطالعه ي من در نوروز

  • در نوروز به استقبال دروس چالشی تان بروید!


  • یاد بگیرید هر سوال را تا آخر بخوانید!!

  • افکار منفي را دور بريزيد

  • با برنامه ی مدرسه پیش بریم یا برنامه ی آزمون؟

  • نحوه مدیریت زمان در آزمون های جامع

  • هشت اصل اساسی در برنامه ریزی

  • نحوه مطالعه دروس در چهارماه آخر کنکور

  • کمبود وقت در آزمون!

  • با ساعت دروني‌تان سازگارتر و موافق‌تر زندگي کنيد

  • روش مطالعه زبان انگلیسی؛ درسی که قربانیِ غرور یا نامیدی می شود...

  • چگونه از مطالعه خود بازخورد بگیریم؟ (2)

  • چگونه از مطالعه خود بازخورد بگیریم؟ (1)

  • استرس و بی حوصلگی نمیذاره با کیفیت درس بخونم

  • برای کنکور ۹۹ تنها یک مدل سوال طراحی می‌شود

  • برنامه ریزی برای نیم سال دوم

  • چگونه با نتایج نامطلوب در آزمون های آزمایشی کنار بیاییم؟

  • چگونه در عید درس بخوانیم؟

  • طولانی و متداوم تلاش کنید ...

  • تغذیه یک کنکوری

  • برنامه مطالعه دروس

  • با خستگی دوران کنکور چه کنیم؟ (2)

  • بررسی عملکرد ترم 1

  • چگونه بی دقتی های خود را سر جلسه کاهش دهیم!

  • عامل مهم در مطالعه ي متمركز

  • انواع اشتباهات هنگام آزمون دادن

  • ترس از شکست - کاهش انگیزه - نوسان آموزشی

  • برای آینده خودتان تلاش کنید

  • برنامه ریزی برای ماه های بهمن و اسفند

  • چند نکته برای جمع بندی در دوران امتحانات

  • روش مطالعه ی دین و زندگی

  • آیا این موقع از سال برای شروع تلاش جدی دیر است؟

  • به مطالعه ی خود کیفیت ببخشیم

  • خواب

  • پازل مانند مطالعه کنید و از تست های آموزشی استفاده کنید

  • نکات کلیدی و مهم برای موفقیت در کنکور

  • جزییات پذیرش دانشجو بدون کنکور و با سوابق تحصیلی

  • انواع اشتباهات درآزمون های تستی و بررسی آنها

  • اعلام جزئیات ثبت‌نام پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی

  • توضیحات وزیر آموزش پرورش درباره حذف کنکور

  • روش بازگشت به کتاب در هنگام تست زنی

  • پیشنهاد برای کاهش حجم ساعات آموزشی پایه دوازدهم

  • حذف کتاب‌های کمک درسی، مسکن یا مرهم نظام آموزشی؟

  • من در آزمون وقت كم مي آورم؛ در حالي كه همه سوالات را بلد بودم. چطور مي توانم اين مشكل را حل كنم؟

  • فروش سوالات امتحان نهایی کذب است

  • معدل در رشته‌های پرطرفدار کنکور ملاک نیست

  • برنامه ریزی متعادل

  • نامه بطحائی به رهبری در مورد تبلیغات موسسات آموزشی

  • چه رشته هایی برای قبولی در کنکور سراسری امسال نیاز به کنکور ندارند؟

  • بی وقفه کار کنین، به خدا اعتماد کنین

  • تمرکز در مطالعه!

  • در آزمون ۲۱ دی شرکت کنیم یا نه؟

  • روش مطالعه صحیح در ایام امتحانات!

  • مطالعه دروس عمومی

  • با خستگی های دوران کنکور چه کنیم؟ (1)

  • اگه از الان شروع کنم موفق میشم؟

  • خودتان را برای سخت ترین کنکور ممکن آماده کنید

  • منابع تان را محدود کنید ولی بارها مرور کنید. در کلاس های کنکور برای دروسی که واقعاً نیاز دارید شرکت کنید.

  • بررسی آزمون

  • آمادگی برای آزمون جمع‌بندی ترم یک دوازدهم

  • امتحانات ترم یا آزمون؟

  • پاسخ به اعتراض دوازدهمی‌ها در مورد تغییر تاریخ کنکور

  • پروژه جمع بندی زیست ماز- ویژه دوازدهمی ها و کنکوری های نظام قدیم

  • امکان تحصیل همزمان در ۲ رشته تحصیلی در دانشگاه آزاد فراهم شد

  • آغاز ثبت نام امریه سربازی مرکز جذب اعضای هیئت علمی از ۱۵ آذر

  • افزایش مبلغ وام ازدواج دانشجویی

  • حل نشدن مشکل کنکور با انحلال سازمان سنجش

  • دانشگاه بین الملل قزوین در ردیف ۵۳ دانشگاه موثر جهان

  • بیش از هزار فارغ‌التحصیل دکتری بیکار هستند

  • آکسفورد از دانشگاه های آمریکایی جلو زد

  • عدم انتقال دانشجویانی که از ۲۰۱۹ مشغول به تحصیل در خارج می شوند

  • پردرآمدترین مشاغل ایران و جهان

  • حافظه و به یاد سپاری (2)

  • حافظه و به یاد سپاری (1)

  • تعطیلات زمستانی مدارس امسال اجرا نمی‌شود

  • نقش انگیزه جهت موفقیت در کنکور (2)

  • نقش انگیزه جهت موفقیت در کنکور (1)

  • فشار روانی را در 10 دقیقه کاهش دهید

  • کنکور حذف نمی‌شود

  • تکمیل ظرفیت کنکور برای دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر تمدید شد

  • تکمیل ظرفیت کنکور برای دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر تمدید شد

  • آخرین گزارش دانشگاه آزاد درباره پذیرش پزشکی

  • وزیر آموزش‌ و پرورش: فعلا نمی توان از حذف کنکور صحبت کرد


  • شرایط ثبت‌نام تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

  • تأیید ربوده شدن یک دانش آموز در نورآباد فارس

  • ۱۱ دانشگاه ایرانی در بین هزار و ۲۵۰ دانشگاه برتر علوم حیاتی

  • محدود شدن تایید اعتبار دانشگاه های خارجی برای پذیرش پزشکی

  • آغاز انتقال و میهمانی دانشجویان علوم پزشکی از ۲۰ آبان

  • کاهش تدریجی تعهدات فارغ التحصیلان پزشکی با سهمیه بومی مناطق محروم

  • پیام‌هایی که “بطحائی” پس از پخش فوتبال در مدارس دریافت کرد

  • تأثیر مثبت سوابق تحصیلی سبب دامن زدن به بی‌عدالتی آموزشی

  • موشکافی سوابق تحصیلی در کنکور 98

  • دو تصمیم مهم درباره کنکور ۹۸ + تاثیر سوابق تحصیلی

  • اعلام جزئیات آزمون های عملی رشته های نیمه متمرکز کنکور 97

  • پاسخ بطحایی به درخواست تعطیلی شنبه برای تماشای بازی پرسپولیس

  • سوابق تحصیلی عاملی برای تأمین عدالت آموزشی

  • تاکید آموزش و پرورش بر کاهش فشار آموزشی

  • واژگونی مینی بوس حامل دانش آموزان در خوزستان

  • آمادگی برای افزایش ظرفیت پزشکی

  • حذف تدریجی کنکور

  • رشته دانشگاهی عینک‌سازی دوباره احیا شود

  • نام دو دانشگاه ایرانی در رتبه بندی موضوعی تایمز

  • چرا معلمان از اول هفته در اعتصابند؟

  • جزئیات نتایج قبولی قطعی ذخیره های پزشکی دانشگاه آزاد

  • منابع کنکور 98 برای داوطلبان نظام قدیم اعلام شد

  • تکمیل ظرفیت رشته‌های پیام نور در کنکور ۹۷ آغاز شد

  • ثبت نام پذیرفته شدگان رشته های پزشکی دانشگاه آزاد از ۲۴ مهر

  • اعلام جزئیات مصاحبه رشته فوریتهای پزشکی کنکور کاردانی به کارشناسی

  • نتایج نهایی کنکور 97 برای 11 کدرشته خاص اعلام شد

  • اعلام نتایج قطعی رشته محل‌های ذخیره پزشکی از امشب

  • وزارت علوم امریه سربازی جذب می کند

  • آغاز تکمیل ظرفیت بدون آزمون مقطع کارشناسی پیام نور از امروز

  • واکنش عجیب حداد عادل به انتقاد دانش‌آموزان از واژه‌های جدید درس زیست

  • تخفیف هزینه ها در دانشگاه فنی حرفه ای برای قهرمانان مسابقات ورزشی

  • زور آموزش و پرورش به حذف کنکور نرسید

  • اعلام نتایج اولیه رشته‌های نیمه‌متمرکز کنکور از فردا

  • رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته چه می‌کنند؟

  • اعلام شرایط ثبت نام دانشجویان مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی

  • ۳۰ مهر آخرین مهلت تکمیل ظرفیت کنکور 97 در غیرانتفاعی ها

  • شرط و شروط آموزش‌ و پرورش برای تعطیلات زمستانی

  • باز هم زنگ مدرسه . . .

  • چگونه از یادگیری خود بازخورد بگیریم؟

  • خالی ماندن صندلی کنکور دانشگاه های غیرانتفاعی

  • اعلام وصول طرح اصلاح قانون حذف کنکور در مجلس

  • قطعی شدن تعداد دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم

  • آغاز شدن ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دوره‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد












  • نکاتی در مورد تحلیل آزمون

  • سر جلسه‌ی آزمون چه چیزی یاد می گیریم؟

  • جزئیات طرح جدید مجلس برای حذف کنکور

  • تاثیر مثبت معدل سوابق تحصیلی گامی در راستای حذف کنکور

  • ۲۲ درصد دانشگاه های ایران در جمع دانشگاه های برتر جهان

  • مصوبه جدید درباره تحصیل همزمان در دو رشته

  • روش های عدم فراموشی مطلب

  • استراحت بین درس خواندن

  • مسئله‌ی وسواس در مطالعه

  • چگونه وقت‌های تلف شده‌ی خود را کنترل کنیم؟ قسمت 2 (مدیریت استراحتِ بین مطالعه)

  • برای عملکرد بهتر دفتر برنامه ریزی تهیه کنید!

  • سوالات را چگونه علامت دار کنیم؟


  • نحوه برگزاری کنکور های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ (2)

  • نحوه برگزاری کنکور های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ (1)


  • پیوستگی در شرکت در آزمون ها

  • بهترین روش برنامه ریزی

  • با انگیزه باش!

  • ترتیب مطالعه‌ی دروس عمومی و اختصاصی در طول روز

  • تحلیل آزمون 3

  • چگونه ادبیات بخوانیم؟

  • تکنیک های مرور کردن

  • شرایط مطالعه

  • روش های خلاصه‌‌نویسی

  • چند نکته پیرامون تندخوانی

  • در برخود با نتیجه ضعیفی که از آزمون ها گرفته ایم، چه کنیم؟!

  • چگونه زیست را ترکیبی بخوانیم؟

  • زمزمه اسم ماز در خبرگزاری های سراسر کشور!

  • استرس و حواس پرتی سر جلسه ازمون خود را کاهش دهید

  • چنتا نکته ی مهم در رابطه با درس شیمی کنکور

  • غلط کم تر بزنید = تراز بیشتر داشته باشید!

  • 5 نکته برای افزایش سرعت تست‌زنی

  • در تابستان، سد عادات ناپسند خود را بشکنید.

  • استراحت اضطراری

  • به سرنوشت ساز ترین سال زندگی تان خوش آمدید

  • در تابستان، بیشتر به چه مباحثی بپردازیم؟

  • چگونه درس زیست شناسی کنکور را مطالعه کنیم؟

  • خلاصه نویسی و نکته برداری

  • روش مطالعه درس شیمی

  • چند نکته برای به حداقل رساندن اشتباهات در آزمون

  • تحلیل آزمون 2








  • ایستگاه جبران برنامه ریزی

  • چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟

  • دین و زندگی مهمترین درس عمومی بعد از ادبیات

  • دی وی دی ماز

  • انواع و شیوه تست زنی

  • متود های تقویت حافظه

  • چگونه خود را برای آزمون های جمع بندی پایه آماده کنیم؟

  • مصاحبه با رتبه یک کنکور سراسری در سال های ۹۳ تا۹۷

  • چگونه با یک ساعت بیشتر در روز، عمومی خود را متحول کنیم؟

  • پیوستگی در مطالعه: راز پنهان موفقیت در کنکور! چرا و چگونه؟!

  • برنامه ریزی

  • به رتبه آزمون فکر کنیم یا پیشرفت تراز؟

  • چگونه با لذت بیشتری درس بخوانیم؟

  • چند نکته ساده اما کاربردی در خواندن زیست:

  • چگونه انگیزه‌ی خود را تقویت کنیم!

  • مصاحبه با امیررضا براتی رتبه 1 کنکور 97 در کشور

  • چند نکته ی مهم در رابطه با زمان های مطالعاتی و مسائل مربوط به آن

  • فراموش کردن مطالب

  • اهمیت و موقعیت آمون های مبحثی

  • مصاحبه های متنی با نفرات برتر ماز در سال 96-97




  • گپ و گفتگوی کوتاه ماز باابوالفضل شریف زاده دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با جواد خداپرست دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با علی افخمی نیا دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با امیررضا براتی دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با آیدا حیدرزاده ؛ دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با علیرضا فراهانی ؛دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با امیررضا پورعلمی دانش آموز برتر مازی96-97

  • گفت و گوی ماز با یاسمین موسوی سعید ؛ دانش آموز برتر مازی 96 - 97

  • گفت و گوی ماز با سارا باقریه ؛دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با کوشان حاجیونی ؛ دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با عرفان اقوامی ؛ دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و‌‌‌‌گوی ماز با سارا دریجانی ؛‌ دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با ایمان یوسفی ؛دانش آموز برتر مازی96-97


  • گفت‌و‌گوی ماز با مریم زارع زاده؛ اولین ثبت‌نام کننده کلاس آنلاین پایه یازدهم

  • صحبت های دکتر فرشاد هادیان فرد ,مسئول شیمی آزمون های ماز, درباره تاثیر 30 درصدی معدل در کنکور

  • گفت‌و‌گوی ماز با پوریا نصیری ؛ اولین ثبت‌نام کننده پکیج کامل یازدهم



  • گفتگو با علیرضا آروین رتبه 4 منطقه 3 کنکور 94

  • گفتگو با فریما صفری رتبه 4 منطقه سه کنکور 96

  • گفتگو با امیررضا پاشاپوریگانه رتبه 8 تجربی کشور96

  • گفتگو با امیرحسین قویدل رتبه 2 تجربی کشور96


  • برنامه مطالعاتی رایگان ماز

  • گفتگو با آرمین گلچین رتبه 7 تجربی کشور95

  • گفتگو با سارا همتی رتبه 1 تجربی کشور 94

  • گفتگو با مهتا ستاریان رتبه 5 تجربی کشور95

  • گفتگوی صمیمی با ارسلان یزدچی رتبه 4 کنکور 96 زمانی که سوم دبیرستان بوده و در آزمون های ماز شرکت می کرد.

  • گفتگو با امیرحسین طبیبیان , رتبه 6 تجربی کشور95

  • گفتگو با محمد امین روان بخش رتبه 2 تجربی کشور 95

  • گفتگو با پارسا خلفی زاده رتبه 4 تجربی کشور95

  • گفتگو با مهشاد افشار زاده رتبه 8 تجربی کشور 95

  • گفتگو با پارسا سیفی رتبه 10 تجربی کشور 95

  • گفتگو با محمد احمدی رتبه ی یک تجربی کشور 95

  • کنکوری ها برامون از خودتون یک فیلم یک دقیقه ای بفرستین

  • اولین پاسخ نامه تشریحی زیست کنکور 97

  • تحلیل سوالات شیمی کنکور سراسری تجربی ۹۷:

  • تحلیل سوالات شیمی کنکور سراسری ریاضی 97 :

  • گفت‌وگوی ماز با پارسا قربانی فراز دانش‌آموز برتر مازی 96-97

  • گفت‌و‌گوی ماز با رضا ابراهیمی افجدی ؛دانش‌آموز برتر مازی 96-97

  • تک رقمی های ماز در کنکورهای سراسری

  • سخن طراح شیمی ماز با شما کنکوری ها 97

  • گفت‌و‌گوی ماز با سید مصطفی علیپورحسینی نیاکی دانش‌آموز برتر مازی 96-97

  • چند نكته پيرامون درس دين و زندگي و تحليل و اشنايي بيشتر با سوالات كنكور

  • گفت و گوی ماز با محمد‌معین شریعت‌نیا , دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گو ماز با کوشا هژیر کارزار ؛ دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با محمد حسین مرادی کر ؛دانش آموز برتر مازی 96-97

  • گفت و گوی ماز با مبین پیروزخواه , دانش آموز برتر مازی 96-97

  • یادداشت برداری

  • کتاب هایی که گروه ماز تالیف کرده است.


  • برنامه جمع بندی 60 روزه ی ماز !




  • ثبت نام سال 98-99 آغاز شد !


  • برنامه آزمون ها و کلاس ها


  • سارا همتی

  • معین علا

  • میثم فرج پور

  • امیر حسین طبیبیان

  • مهشاد افشار زاده

  • پارسا خلفی

  • پارسا سیفی

  • آرمین گلچین

  • محمد احمدی

  • گفت و گو با مهدی شفیعی

  • تقلید وحشتناک کنکور96 از سوالات ماز !


  • مصاحبه با فریما صفری

  • مصاحبه با یاسمین میر

  • مصاحبه با امیررضا پاشاپور یگانه




  • امیر حسین قاسمی نژاد




  • بورسیه ماز

گروه آموزشی ماز

اینستاگرامآپاراتlogo-samandehi

کلیه حقوق این وب سایت برای گروه آموزشی ماز محفوظ است