برنامه ریزی متعادل

یکی از دغدغه های همیشگی دانش آموزا، چالششون با برنامه ریزی کردنه. چه دانش آموزایی که خودشون برنامه ریزی میکنن و چه کسانی که طبق برنامه ی مشاور پیش میرن، همیشه باید برنامه رو پایش کنن و اگه بین کار متوجه شدن که برنامه نقصی داره سعی کنن نقصش رو برطرف کنن و از وقت باقی مانده حداکثر استفاده رو ببرن.


برای نوشتن یک برنامه، قدم اول شناخت اینه که بدونی ساعت مطالعه ای که هر روز داری چقدره؟ (بالفعل و نه بالقوه) چند ساعت میخوابی؟ سرعت متوسط تست زنیت در هر درس چقدره؟ هر درس رو در هفته چند ساعت مطالعه میکنی؟ چقدر از حجم آزمون رو میخونی؟ و...


یه برنامه ی متعادل برنامه ایه که در اون به هر درس به اندازه ی ارزش اون درس در کنکور و ضعف و قوت دانش آموز بها داده و تا جای ممکن از فاکتورهایی مثل علاقه به یه درس خاص یا رقابت های مخرب صرف نظر شده.


یه روش حدودی برای پایش این اولویت بندی توجه به ضریب هر درس تو کنکوره. برای مثال ما میدونیم که زیست بالاترین ضریب رو تو کنکور داره، در نتیجه باید بیشترین ساعت مطالعه تو هفته رو به خودش اختصاص بده. اگر بعد از بررسی برنامه ی هفتگیتون متوجه شدین که هفته ی گذشته ساعت مطالعه ی درس فیزیک بیشتر از زیست بوده و به تبع در آزمون نتیجه ی خوبی نداشتین، مطمئن باشین این عدم رعایت اولویت بندی قطعاً تاثیر بسزایی داشته.


به همین شکل برای بقیه ی درس ها با بررسی و تطابق اولویت های کنکور با برنامه ی خودتون میتونین بعضی نواقص برنامه تون رو رفع کنین.


البته این نکته هم نباید نادیده گرفته بشه که برنامه ریزی بر اساس ضرایب باید انعطاف پذیر باشه و ضعف ها و قوت ها، ساعت مطالعه ی درس ها رو کم و زیاد میکنن؛ اما چیزی که اهمیت داره اینه که نقش اساسی و حساس زیست نادیده گرفته نشه و ترتیب اولویت ها هم تا جای ممکن به هم نریزه.



نگارنده: زهرا براتی (دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران)

بخش مشاوره ماز

دیدگاه های خوانندگان
یک دیدگاه در مورد این مطلب بنویسید
تمام خبر ها

گروه آموزشی ماز

اینستاگرامآپاراتlogo-samandehi

کلیه حقوق این وب سایت برای گروه آموزشی ماز محفوظ است