با خستگی های دوران کنکور چه کنیم؟ (1)

خستگی ناشی از درس خواندن هر سال در بین تعداد زیادی از داوطلبان کنکور ایجاد می شود. این خستگی باعث کاهش کمیت و کیفیت درس خواندن شده و به دنبال آن استرس ایجاد می شود. خستگی یا از نوع بدنی است که با کشش عضلات، نرمش های منظم و کوتاه روزانه و استراحت کردن برطرف می شود و یا خستگی از نوع روحی است (یکی از علل عمده خستگی جسمی این نوع خستگی است) که مشکل عمده دانش آموزان با این نوع خستگی است. این افراد دچار کاهش تمرکز شده و به شدت تحریک پذیر می شوند؛ یعنی بخاطر کوچک ترین مسائل با دوستان و افراد خانواده به مشکل بر می خورند و رفتارشان تغییر می کند. این نوع از خستگی بطور عمده زمانی ایجاد می شود که فرد کار زیاد و وقت کمی دراختیار دارد (دقیقاً مشابه شرایطی که دانش آموزان کنکوری با آن دست و پنجه نرم می کنند). افرادی که دچار این نوع خستگی می شوند احساس می کنند که توانایی انجام هیچ کاری را ندارند و حس می کنند نمی توانند عملکرد خوب و با کیفیتی داشته باشند؛ واقعیت این است که این احساس درست است و یک ذهن و روح خسته قادر نیست عملکرد مناسبی داشته باشد. در نتیجه:


ذهن خود را تغذیه کنید: بهترین تغذیه برای ذهن آرامش و فکر نکردن است. بیشتر اوقات خستگی ذهنی ناشی از بیش از حد فکر کردن است. لحظاتی از روز را به تغذیه ذهن خود بپردازید؛ چشمان خود را ببنیدید؛ به کنکور و درس خواندن اصلا فکر نکنید و خود را در یک موقعیت لذت بخش تصور کنید؛ مثل لحظه ثبت نام در رشته و دانشگاه مورد علاقه تان یا هر موقعیتی که برایتان لذت بخش است.


ورزش کردن: ورزش نه تنها خستگی جسمی را رفع می کند که می تواند سبب رفع خستگی روحی و ذهنی شود. (پ ن : ورزشی ک خیلی سنگین نباشه که بعد از اون بخاید کلی استراحت کنید؛ مثلا من خودم تمام روزای بعد از عید روزی نیم ساعت با مامانم با آهنگ شاد می رقصیدم :)


تغذیه مناسب: سعی کنید وعده های غذایی خود را با خانواده و در جمع میل کنید؛ گاهی دانش آموزان برای صرفه جویی در وقت و بیشتر درس خواندن وقت کافی برای غذا خوردن نمی گذارند که این خود به مرور سبب خستگی و افسردگی دانش آموز می شود. همچنین داوطلبانی که عادت به مطالعۀ شبانه دارند معمولاً برای اینکه بتوانند تا دیر وقت بیدار بمانند به خوردن مواد کافئین دار مانند قهوه و نسکافه روی می آورند و البته در این بین، عده‌ای در انجام این کار افراط می‌کنند. باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد مواد کافئین‌دار از عوامل بروز خستگی ست؛ پس سعی کنید که ساعات خواب و بیداری خود را به گونه ای تنظیم کنید که شب زود بخوابید و صبح زود هم از خواب بیدار شوید. مواد پرکالری بیش از حد استفاده نکنید که استفاده بیش از حد از این مواد غذایی خود باعث خستگی است.


استراحت با کیفیت: در طی زمان استراحتتان واقعاً استراحت کنید نه این در این بازه زمانی کوتاه درحال برنامه ریزی برای بقیه روز یا درحال فکر کردن به درس هایی ک خوانده اید باشید؛ استراحت بی کیفیت انرژی را تحلیل می برد و ذهن را آشفته و خسته می کند.


خوب بخوابید: به طور متوسط باید روزی 6 تا 8 ساعت بخوابید. گاهی دانش آموزان برای جبران کم کاری خود از خواب شبانه خود می زنند تا به برنامه ریزی خود برسند در حالیکه ضرر این کار در طولانی مدت بسیار بیشتر از منفعت آن است و سبب خستگی مغز شده که مغز نیز این خستگی را به بدن منتقل می کند.


پ ن: خستگی رو به خود تلقین نکنید و این احساس رو در خودتون ایجاد نکنید که چون خسته هستید اجازه دارید که درس نخونید؛ استراحت کردن به صورت بازه های کوتاه مدت اشکالی نداره ولی اگر این استراحت ها طولانی بشه به جای اینکه باعث بشه پر انرژی تر سر درس هاتون برگردید، باعث میشه که از جو درس خوندن دور بشید.



نگارنده: زهرا قهرمانی (دانشجوی پزشکی شیراز)

بخش مشاوره ماز


دیدگاه های خوانندگان
2018-12-30T16:00:21.457
ممنون که برای جمع بندی زیست برنامه دارید و تنهامون نمی ذارید
مهدی زارعی 2019-01-01T06:34:19.433
قرآن خواندن هم میتواندباعث آرامش ذهن شود.
یک دیدگاه در مورد این مطلب بنویسید
تمام خبر ها

گروه آموزشی ماز

اینستاگرامآپاراتlogo-samandehi

کلیه حقوق این وب سایت برای گروه آموزشی ماز محفوظ است