چگونه از مطالعه خود بازخورد بگیریم؟ (2)

این روش فقط و فقط برای دروس حفظی کاربردی است، مخصوصاً زیست شناسی.

سوالی که پیش می آید این است که حال که آزمونک بازخورد در شب امتحان به بهترین نحو ممکن انجام شد، چه رفتاری نسبت به نتیجه ی این بازخورد داشته باشیم یا به معنای دیگر نتیجه ی این بازخورد را چگونه تفسیر کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر در این آزمونک تمامی سوالات آسان به نظر آمده و به راحتی حل شدند، دانش آموز می تواند با خیال راحت و با اعتماد به نفس واقعی و منظقی به استقبال آزمون اصلی برود.

اما اگر در حل سوالات دچار مشکل شد:

دو دیدگاه وجود دارد در مورد نحوه ی رفتار دانش آموز در مواجهه با این شرایط. دیدگاه اول که دیدگاه نادرست و آسیب زایی می باشد، دیدگاه دانش آموزان است. مخصوصاً دانش آموزان سخت کوش و با پشتکار که همواره به دنبال بهترین عملکرد در آزمون های می باشند. این دانش آموزان در صورت مواجه شدن با این شرایط در ابتدا به این نتیجه می رسند که در این سرفصل خاص مشکل دارند و نتوانسته اند به خوبی آن را جمع بندی کنند. سپس برای رفع این کمبود تصمیم می گیرند دوباره به سراغ کتاب و جزوات خود رفته و مطلب را از نو در شب امتحان مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.

دیدگاه دوم (دیدگاه درست) دیدگاهی است که مشاوران تحصیلی ارائه می دهند. نکته آن است که در اصل بازخورد گرفتن یرای امتحان اصلی تنها کاربردی که دارد این است که به دانش آموز می گوید که در جمع بندی که برای این آزمون انجام داده است در کدام سرفصل ها چه مقدار آمادگی برای آزمون دارد. این دیدگاه کاملاً به تعارض با دیدگاه اول بر می خیزد. بدین معنا که مشاوران تحصیلی بر این باورند که اگر دانش آموز بخواهد بعد از اتمام جمع بندی بار دیگر  از اول این کار را انجام دهد، به دلیل ضیغ وقت در می ماند که همین امر به طور شدیدی باعث افزایش استرس و کاهش اعتماد به نفس وی خواهد شد. آنان بر این باورند که حتی اعتقاد به دیدگاه اول نیز استرس زا است. به طوری که دانش آموز بدان می اندیشد که حتما باید کمبودها را جبران کند، اما به دلیل تنگی وقت این کار را نمی کند که باز هم این امر مسبب افزایش استرس و کاهش اعتماد به نفس می شود.

به طور کلی آزمونک بازخورد به دانش آموز بازخورد سطح سواد و توانایی می دهد و مهم ترین تاثیری که بر دانش آموز دارد این است که او را برای مواجهه با سوالات آزمون آماده می کند. برای مثال اگر آزمونک بازخورد به او می گوید که در درس دین و زندگی مشکل دارد، در آزمون اصلی اگر نتوانست عملکرد خوبی در این درس داشته باشد باعث کاهش اعتماد به نفس او نخواهد شد چرا که این عملکرد ضعیف را آزمونک بازخورد برای او پیش بینی کرده است.

برای طرح آزمونک های بازخورد می توان از تست های کتب کمک درسی استفاده کرد، به صورتی که از مبحث مشخص شده تعدادی تست به صورت تصادفی انتخاب کنید و دور شماره سوال در خود کتاب خط بکشید. سپس زمانی را برای خود تعیین کنید. اگر این زمان متناسب با زمان تعیین شده در آزمون اصلی باشد بهتر است و بازخوردی با کیفیت تر می دهد. یا می توان برای دروس حفظی از روشی بهتر استفاده کرد. به این صورت که دیگر نیازی به حل سوال و خط کشیدن دور گزینه ی صحیح و تعیین کردن زمان برای آزمونک نیست. کافی است تستی را بطور تصادفی انتحاب کنید و در ذهن خود آن را حل کنید. سپس گزینه ی انتخابی را به خاطر سپرده و با گزینه ی درست در کلید سوالات مقایسه کنید.

در آخر این که بعد از اتمام جمع بندی سرفصل ها برای آزمون هدف در شب امتحان، دیگر سراغ ادامه جمع بندی و جمع بندی اضافه نروید که باعث تشویش ذهن و کاهش تمرکز می شود. تنهای کاری که باید بعد از اتمام جمع بندی انجام داد برگزار کردن آزمونک بازخورد است و در نهایت تحلیل سوالات آن. پس از تحلیل سوالات دیگر نیاز به فعالیت خاصی نیست و می توانید با خیالی آسوده و به دور از اعتماد به نفس کاذب به استقبال آزمون بروید.


نگارنده: سجاد صفي خاني (دانشجو پزشكي شيراز)

بخش مشاوره ماز


دیدگاه های خوانندگان
یک دیدگاه در مورد این مطلب بنویسید
تمام خبر ها

گروه آموزشی ماز

اینستاگرامآپاراتlogo-samandehi

کلیه حقوق این وب سایت برای گروه آموزشی ماز محفوظ است