چگونه از مطالعه خود بازخورد بگیریم؟ (1)

یکی از نکاتی که دانش آموزان کنکوری باید به آن توجه ویژه داشته باشند، بازخورد گرفتن از مطالعه و درس خواندنشان می باشد. به این معنی که دانش آموز خود را بسنجد و نتیجه بگیرد که آیا درسی که مطالعه یا جمع بندی کرده را فرا گرفته است یا خیر و اگر مشکلاتی در درس دارد در چه حد بوده و در پی رفع آن مشکلات برآید.


در ابتدا به مشکل اصلی بهره نبردن از تکنیک بازخورد می پردازیم. یکی از مخرب ترین اتفاقاتی که برای دانش آموزان کنکوری می تواند رخ دهد داشتن اعتماد به نفس کاذب است. اعتماد به نفس کاذب در ابتدا باعث می شود که دانش آموز بعد از اتمام مطالعه و جمع بندی به این نتیجه برسد که درس را فرا گرفته و برای مثال فردا در آزمون ماز با بهترین عملکرد خود ظاهر خواهد شد در حالیکه در واقعیت، این دانش آموز به نکات ظریف و ریز کتاب در جمع بندی خود توجهی نکرده و مطالب را از دست داده است. در این شرایط بدون گرفتن بازخورد از خود، سر جلسه ی امتحان می رود و با اعتماد به نفسی بالا شروع به حل تست ها می کند. اما با سوالاتی در ادامه مواجه می شود که حل آن ها برایش دشوار است. این اتفاق باعث از بین رفتن توأمان تمرکز و اعتماد به نفس او می شود که از طرفی از نظر مدیریت زمان با مشکل مواجه خواهد شد و از طرفی دیگر اعتماد به نفس و دقت او برای حل کردن تست های باقی مانده کاهش می یابد و در معنای کلی عملکرد خوبی در آزمون از خود نشان نمی دهد.


در دانش آموزان کنکوری هستند کسانی که در ابتدا پرقدرت سال تحصیلی را شروع می کنند و آزمون های آزمایشی را با بهترین عملکرد پشت سر می گذارند اما چند ماه بعد در اواسط سال دچار افت تراز می شوند و دیگر نمی توانند همان عملکرد گذشته ی خود را در آزمون ها داشته باشند و معمولا این سیر نزولی را تا خود کنکور سراسری ادامه خواهند داد و از موفقیت باز می مانند. عمده این دانش آموزان مبتلایان به اعتماد به نفس کاذبند.


مشکلات خرد دیگری نیز متعاقب بازخورد نگرفتن به وجود می آید. برای مثال این که دانش آموز نمی تواند ایرادات خود را در دروس مختلف به طور دقیق پیدا کند و به دنبال حل آن ها برود، بلکه ایراد های خود را در هاله ای از ابهام میبیند. برای مثال می داند که در درس الکترومغناطیس مشکل دارد و از پس سوالات و مسائل آن سر جلسه ی امتحان بر نمی آید اما نمی تواند دقیق تعیین کند که در کدام بخش درس الکترومغناطیس مشکل دارد که منجر به عملکرد ضعیف او می شود. این ابهام ناشی از آن است که این مشکلات معمولا فقط در جلسه ی امتحان خود را نشان می دهند و دانش آموز در حین امتحان توان و وقت تحلیل کافی ندارد که بفهمد که این سوال الکترومغناطیسی که نمی تواند حل کند، دلیلش چیست و پس از آزمون نیز پیگیر آن نمی شود و این عملکرد ضعیف را همواره با خود یدک می کشد، بدون این که دلیل آن را بداند.


حال چطور می توان از این مشکلات و موانع پرهیز کرد؟ بازخوردگیری به طور منظم و مکرر


حال چطور از مطالعه ی خود بازخورد بگیریم؟

بازخورد گرفتن در واقع بدین معنی است که دانش آموز بیاید و به طور مختصر و مفید آموخته های خود را مورد سنجش قرار دهد. در یک دید کلی بازخورد را می توان در قالب یک آزمونک تعریف کرد با سوالات انتخابی به صورت تصادفی توسط خود دانش آموز که در زمانی محدود دانش آموز به صورت امتحانی به حل آن سوالات می پردازد. یک بازخورد خوب باید جامع باشد، بدین مفهوم که بطور مختصر در قالب چند دقیقه بتواند تمامی مطالب جمع بندی یا مطالعه شده را مورد آزمون قرار دهد. سطح دشواری مناسبی داشته باشد یعنی بسته به توان و سواد دانش آموز سوالات تعیین شده باشد. این ویژگی بسیار مهم است، زیرا اگر دانش آموزی توان حل کردن سوالات پیچیده و چالشی را نداشته باشد و از این سوالات بخواهد در آزمونک بازخورد خود استفاده کند طبیعتا باز هم از پس آن ها بر نخواهد آمد و طبیعتا بازخورد مناسبی از سطح سواد نرمال خود نخواهد گرفت که در اصل فرقی با بازخورد نگرفتن نمی کند و حتی در شرایطی می تواند بدتر و مخرب تر باشد. ویژگی سوم آن که آزمونک بازخورد در زمان مناسبی برگزار شود. برای مثال اگر آزمونک بازخورد را یک هفته قبل از آزمون هدف برگزار کنیم طبیعتا نتیجه با واقعیت که همان عملکرد سر آزمون اصلی یا هدف است بسیار متفاوت خواهد بود. معمولا بهترین زمان برای این کار بعد از اتمام جمع بندی و شب امتحان می باشد که نتیجه آزمونک بازخورد به عملکرد دانش آموز در امتحان بیشترین نزدیکی را دارد.


البته روش های دیگری نیز برای بازخورد گرفتن از مطالعه وجود دارد. برای مثال دانش آموز می تواند مطالبی که مطالعه کرده است را در ذهن خود مرور کند و یا حتی می تواند درس مورد نظر را به خود تدریس کند.


ادامه دارد...

بخش مشاوره ماز


دیدگاه های خوانندگان
یک دیدگاه در مورد این مطلب بنویسید
تمام خبر ها

گروه آموزشی ماز

اینستاگرامآپاراتlogo-samandehi

کلیه حقوق این وب سایت برای گروه آموزشی ماز محفوظ است