چگونه وقت‌های تلف شده‌ی خود را کنترل کنیم؟ قسمت 2 (مدیریت استراحتِ بین مطالعه)

تاکنون برایتان پیش آمده که بین درس خواندنتان، برای استراحتی کوتاه‌مدت از اتاق بیرون بروید ولی مدت زیادی را تا شروع دوباره‌ی مطالعه، به هدر دهید؟ اگر پاسختان مثبت است، با ما همراه شوید تا چند راه حل را با شما در میان بگذاریم!


1. بازه‌ی مطالعه‌ی خود را مشخص کنید: مثلا از قبل بدانید که می‌خواهید 1.5عت مطالعه کنید و یا 1 ساعت تست بزنید. سعی کنید این بازه همیشه مشخص باشد.


2. مدت زمان استراحتتان را تعیین کنید: مثلا از قبل تعیین کنید که بعد از 1.5 ساعت مطالعه، می‌خواهید ربع ساعت و یا بیست دقیقه استراحت کنید.


3. عادتِ بدِ شروع کردن مطالعه در ساعات رُند را کنار بگذارید: گاهی برایمان سخت است که مثلا ساعت 9:50 شروع به مطالعه کنیم؛ حتما باید بگذاریم تا ساعت 10 شود تا کارمان را شروع کنیم!! با تمام توانتان با این وسواس فکری مقابله کنید و آن را کنار بگذارید زیرا در درازمدت زمان زیادی را از دست خواهید داد.


4. تکنیک «استراحتِ کوانتومی»: فرض کنید بعد از نیم ساعت حلِ مسائل شیمی(استوکیومتری!)، احساس خستگی فراوان می‌کنید و ادامه دادنِ کار بسیار برایتان ملال آور می‌شود. چاره چیست؟ حتما باید مطالعه را متوقف کرد و برای استراحت کردن از اتاق خارج شد؟ خیر! «استراحتِ کوانتومی» را دقیقا برای همین شرایط ابداع کرده‌ام. راه حل شما این است که کتاب را چند دقیقه ببندید و از جایتان بلند شوید و کمی در اتاق قدم بزنید. خیلی مهم است که اتاق را ترک نکنید (و به گوشی نگاه هم نیندازید!). می‌توانید برای رفع خستگی، ایستاده چشمانتان را ببندید و فکرهای خوب کنید و نفس عمیق بکشید. استراحت کوانتومی فقط چند دقیقه طول می‌کشد اما اثرش گاهی می‌تواند از استراحت معمولیتان بسیار بهتر باشد (زیرا دیگر عذاب وجدانِ عقب افتادن و ترکِ مطالعه را ندارید!) و مطالعه نیز بلافاصله می‌تواند ادامه یابد.


5. بازه‌های استراحت بلند مدتتان را مشخص کنید: زمان‌هایی از روز که می‌خواهید به تفریح و استراحت‌های طولانی‌تر بگذرانید را از قبل مشخص کنید وگرنه تمام استراحت‌های کوتاهتان، بلند مدت می‌شوند!


اگر موارد بالا را به خوبی رعایت کنید، به احتمال زیاد مشکلتان در مدت زمان کمی حل می‌شود و زمان بسیار کمتری را هدر خواهید داد. لازم است اشاره کنم که استراحت و تفریح بسیار خوب و مفید و لازم است، اما اگر کنترل شده نباشد می‌تواند ما را از کارهایمان عقب بیندازد. پس هرگز حتی سعی هم نکنید که تفریحات و استراحت‌های منطقی را برای بازدهیِ بهتر کاهش دهید، زیرا در این صورت دیر یا زود فرسودگی به سراغتان می‌آید.


 

نویسنده: سیّد امیررضا محمّدی (دانشجوی پزشکی شیراز)

تیم مشاوره ماز

دیدگاه های خوانندگان
یک دیدگاه در مورد این مطلب بنویسید
تمام خبر ها

گروه آموزشی ماز

تلگراماینستاگرامآپاراتlogo-samandehi

کلیه حقوق این وب سایت برای گروه آموزشی ماز محفوظ است