در تابستان، سد عادات ناپسند خود را بشکنید.

  شاید به دید برخی کنکور صرفا درس خواندن باشه و تبعا کسانی در نهایت از این آزمون سربلند بیرون میان که روز و شب بدون وقفه در حال مطالعه هستن اما باید بدونید که در کل سال‌های تحصیل، خصوصا سال کنکور تقریبا تمام رفتارها و عادات شما روی نتیجه‌ی درس خواندن شما تاثیرگذاره. پس اگر فکر می‌کنید تا الان هم به شیوه‌ی درستی درس نمی‌خواندید، همین حالا وقتشه که برای اصلاحش اقدام کنید.

چرا تابستان؟

  این مورد بیشتر مرتبط با کنکوری‌هاست و قاعدتا دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر میتونن در طول سال دست به اصلاح عاداتشون بزنن که قطعا مفیدتر خواهد بود. معمولا برنامه‌ی مطالعاتی کنکوری‌ها طی تابستان سبک‌تره، از طرفی کلاس‌های مدرسه دایر نیستن، عده‌ی زیادی هنوز آزمون دادن رو شروع نکردن و از همه مهم‌تر اینکه چون این سه ماه شروع یک مسیر نسبتا طولانیِ یک‌ساله هست، دانش‌آموزان تازه‌نفس‌تر و باانگیزه‌تر هستن.

منظور از عادات ناپسند چیه؟

  هر عادتی که میتونه به هر جنبه‌ای از درس خواندن شما لطمه وارد کنه؛ مثلا یکی از موارد شایع بین دانش‌آموزان ساعت خواب نامناسبه. تنها به یک دلیل منطقی برای متقاعدکردن دانش‌آموزان به اینکه روزشون رو از ساعات زودتری شروع کنند بسنده می‌کنم. آزمون کنکور ساعت ۸ صبح برگزار میشه؛ پس هرچه ذهن شما در اون ساعات بیدارتر باشه، آماده‌تره و بازدهی بالاتری در آزمون خواهد داشت. هر چند نمیشه منکر این شد که بیشترین بازدهی مطالعه هرکس در ساعت خاصی از روز هست اما می‌تونید نتیجه خودتون رو در ساعت مطالعاتی متفاوتی هم امتحان کنید.

  یکی دیگه از موارد شایع ساعت مطالعاتی کم و عقب انداختن کارها برای ساعات یا روزهای آینده هست. اگر این کار رو در اکثر مواقع انجام میدید و خیلی وقت‌ها بدون دلیلی منطقی هست، بدونید که گرفتار عادت بدی شدید. قطعا موفقیت در کنکور خصوصا در رشته‌ی تجربی با این رقابت سنگین و تعدادِ زیادِ دانش‌آموز، همت زیادی می‌طلبه. پس اگر نتیجه‌ی خوب می‌خواید، باید بدونید که باید تلاشتون رو افزایش بدید و اولین قدم در این راه افزایش ساعت مطالعاتیه. پس به‌جای عقب انداختن کارهاتون، روزانه اندکی به ساعت مطالعتون اضافه کنید تا کم‌کم به ساعت مطالعاتی بالا عادت کنید.

هشدار!!

  شنیدید که میگن ترک عادت موجب مرض است! مطمئن باشید هر عادتی که الان دارید چه خوب و چه بد طی طولانی مدت کسب شده؛ پس برای ترکش هم زمان نسبتا زیادی لازمه. اصلا عجله نکنید اما هر روز اندکی در جهت از بین‌بردن عادات نادرستتون تلاش کنید تا نتیجه بگیرید. از همین امروز شروع کنید.

موفق باشید.

 

آیدا ابوالحسن­بیگی (دانشجو پزشکی شیراز)

  بخش مشاوره ماز


دیدگاه های خوانندگان
یک دیدگاه در مورد این مطلب بنویسید
تمام خبر ها

گروه آموزشی ماز

تلگراماینستاگرامآپاراتlogo-samandehi

کلیه حقوق این وب سایت برای گروه آموزشی ماز محفوظ است