چند نکته ساده اما کاربردی در خواندن زیست

1- از حافظه تصویری خود کمک بگیرید:

مطمئناً می دانید حافظه برای یادآوری داده هایی که در آن ذخیره شده به نشانه هایی نیاز دارد. هر چه تعداد این نشانه ها برای یادآوری بیشتر باشد، حافظه سریعتر و بهتر عمل میکند؛ مثلاً تقریباً همه ما عادت به خط کشیدن زیر نکات و کلمات مهم داریم. بعدها به هایلایتر ها روی آوردیم و می توان اکنون از شدت رنگ ها برای تفاوت استفاده کرد ؛مثلا برای یادگیری قیدها

قید بعضی: زرد زنگ

قید معمولاً: سبز رنگ

قید همیشه: قرمز رنگ

قید هرگز: آبی رنگ


2- پس از هر بار مطالعهِ مطالب جدید تست یادگیری فراموش نشود:

زدن تست های یادگیری به شما کمک می کند تا علاوه بر اطمینان از میزان کیفیتِ مطالعه خود، موضوعاتی که شاید به چشمتان نمی آمده را بزرگنمایی و نکات جدیدی در اختیار شما قرار داده که می توانید در کتاب یا دفتر خود یادداشت کنید.


3-شخصی سازی تست های زیست:

فکر می کنم همه ی ما حداقل یکی دوباری بعد از دیدن کتاب های تست دور و برمون کمی وحشت کردیم که آیا میشه این کتاب ها را تمام کرد؟ میشه در دوره جمع بندی مرور کرد؟ چرا که نه!!

سعی کنید هنگام تست زدن های روزانه و دوره ای خود، تست ها را شخصی سازی کنید؛ بدین صورت که:

 تست هایی ک بسیار آسان اند و امکان فراموش شدن آن ها خیلی کم است کنار گذاشته،

 تست هایی ک در حال حاضر بلد هستید ولی نکته مهمی دارد را علامت زده و

 تستی را که اصلاً بلد نیستید با علامت یا رنگ دیگری مشخص کنید.

سعی کنید وسواس به خرج ندهید و تست ها را به درستی تفکیک کنید، بدین گونه در هنگام جمع بندی به جای 1000 تست مثلاً با چهارصد تست روبرو هستید که حتی آن هم به اقتضای وقتتان میتوانید اولویت بندی کنید.


4-استفاده از "تکنیک رقابت با زمان" در هنگام مرور زیست شناسی:

از سوالات متداول دانش آموزان این است که با اینکه چهار بار این مبحث را مرور کردم نمیدانم چرا هر بار درصدم کمتر شده یا اینکه دیگر تمرکز کافی در حین خواندن ندارم و مرورم خیلی طول می کشد! 

خب باید بگم این مسأله طبیعیه. هر بار که شما مرور کنید، اولاً اعتماد به نفسی دارید که من اینو سه بار خوندم پس بلدم و دیگر به نکات ریز اونقدر که باید و شاید دقت نمی کنید؛ دوماً بعد از بار ها مرور متن کتاب دیگر برای شما جذابیتی نداره.

حالا راه حل چیه؟ رقابت با زمان یکی از راه هاییه که می تواند بازدهی مرور شما رو بالاتر ببرد. مثلاً دانش آموز A می داند که در نیم ساعت می تواند ده صفحه بخواند، حالا ما به ایشون پیشنهاد می کنیم که 25 دقیقه زمان بگیرد و سعی کند در این بازه ی 25 دقیقه مرور کند و بعد پنج دقیقه استراحت و باز شروع کند بدلیل بازه ی زمانی کم از پرش فکری جلوگیری شده و از طرفی یک جور جذابیت رقابتی برای فرد ایجاد می کند که دل زدگی اش از متن را جبران می کند.


5-استفاده از تکنیک های تقویت حافظه:

سرحروف سازی، تکرار مداوم به کمک فلش کارت، زنجیره کلمات، داستان سازی و... 


نویسنده : زهرا بیات (دانشجوی پزشکی شیراز)

بخش مشاوره ماز

دیدگاه های خوانندگان
یک دیدگاه در مورد این مطلب بنویسید
تمام خبر ها

گروه آموزشی ماز

اینستاگرامآپاراتlogo-samandehi

کلیه حقوق این وب سایت برای گروه آموزشی ماز محفوظ است